Infraktioner

Infraktioner (revner i tænderne)

Revner i tænderne kan i nogle tilfælde opleves meget smertefulde, hvis de går helt ind til tandens nerve. Hvis du har smerter i en tand, er det derfor altid en god idé at komme forbi klinikken, til et eftersyn. Tænderne kan slå revner af forskellig art og forskellig årsag. De kan enten opstå som usynlige revner eller som følge af sølvfyldninger af ældre dato.

De ”usynlige” revner der i virkeligheden er en knækket tand, men hvor fragmenterne ikke er delt.

Disse frakturer involverer tanden hele vejen igennem, fra tyggefladen og nogle gange helt ind til nerven. Disse ”usynlige infraktioner” kan sammenlignes med et stenslag i en bilrude, revnen spreder sig langsomt. Det kan i nogle tilfælde repareres med en plastfyldning, men som oftest vil tanden have brug for en krone, for at hindre revnen i at brede sig yderligere. Er man så uheldig at revnen er gået ind til nerven i tanden, kan man være nødsaget til at få rodbehandlet tanden. Denne type revner i tænderne, opdages ofte ved at patienten oplever jag og smerter ved tygning af hårdere fødeemner. Som regel fejler tanden ellers ikke noget.

Gamle sølvfyldninger giver ofte revnedannelser. Dette er tegn på ”træthedsbrud” i emaljen som følge af, at sølvet arbejder når der sker temperaturændringer ved indtag af kolde eller varme mad/drikke. De starter oftest som små revner, men med tiden vil revnen forværres og man vil kunne risikere tanden knækker. Hvis revnen er lille, er løsningen er at skifte den gamle sølvfyldning til en plastfyldning som har den egenskab, at plastfyldningen kan lime tanden sammen. Hvis revnen derimod er for stor, bør man forsyne tanden med en krone, for at tanden ikke knækker. Hvis revnen er blevet så stor, at den går helt ind til nerven, er en rodbehandling nødvendig før tanden forsynes med en krone. Revner fra sølvfyldninger er oftest uden symptomer, men opdages af tandplejeren eller tandlægen, der vil anbefale dig at få fyldningen skiftet. Venter man for længe eller opdager revnen for sent, vil tanden knække.